میزان مصرف کلر برای ضدعفونی آب

میزان مصرف کلر برای ضدعفونی آب


تمیز نگه داشتن آب، عاری از بیماری زا و بهداشتی، کلیدی است که بیشترین لذت را از استخر خود ببرید. اما این کار به این سادگی نیست که چند ماده شیمیایی استخر را در آن بیاندازیم و آن را در روز بخوانیم.

افزودن مقدار مناسب کلر گاهی اوقات یک عمل متعادل کننده سخت است، اما برای حفظ یک استخر سالم کاملا ضروری است.

شوک کلر چیست ؟

اول از همه، اگر مواد آلی زیادی در استخر جمع شده باشد، دوزهای معمولی کلر مشکل را حل نمی کند. شما باید به آب شوک بزنید، که شامل اضافه کردن مقادیر زیادی کلر برای مدت کوتاهی برای از بین بردن کامل باکتری ها و مواد آلی موجود در استخر است. اگر مدتی از شوک زدن استخر می گذرد یا تازه پر شده است ابتدا آن را شوک بزنید تا کلر کار خود را انجام دهد.

زمان استفاده از استخر بعد از کلر

به خاطر داشته باشید که پس از استفاده از شوک مبتنی بر کلر، باید حداقل 8 ساعت قبل از رفتن به استخر صبر کنید. برای حفظ یک استخر سالم، صاحبان استخر باید هر 1 تا 2 هفته یک بار به استخر خود شوک بزنند.

میزان مصرف کلر برای ضدعفونی آب
میزان مصرف کلر برای ضدعفونی آب

میزان مناسب ‏pH‏ آب استخر و نحوه تنظیم آن

برای داشتن یک استخر ایده آل باید مقادیر کلر و PH آب را همواره بررسی کیند و در صورت غیراستاندارد بودن آن را در سطح مناسب نگه دارید. مقادیر استاندارد برای این دو مورد عبارتند از :

PH بین 7.2 تا 7.6

کلر بین 1 تا 1.5 PPM

در مرحله بعد، سطح pH آب باید اندازه گیری شود. اگر سطح pH خیلی بالا باشد، حتی داشتن سطح مناسب کلر نیز برای اطمینان از ایمن بودن آب برای شنا کافی نیست.

کلر کارایی خود را در آب اسیدی از دست می دهد. برای pH که مشابه اشک انسان است عکس بگیرید – حدود 7.2 اما تا 7.6. اگر PH بیش از حد بالا باشد، وقت آن است که در حین کار پمپ مقداری اسید موریاتیک در انتهای عمیق استخر اضافه کنید.

این به سرعت ترکیب را به گردش در می‌آورد و می‌توانید آن را در حدود شش ساعت دوباره آزمایش کنید. سعی نکنید خیلی سریع سطح را پایین بیاورید وگرنه سطوح نوسان می کنند و باعث ناامیدی شما می شوند.

شرایط اضافه کردن کلر به آب

حالا که آب آماده است، شروع به اضافه کردن کلر کنید. کلر استخر به صورت قرص یا چوب فروخته می شود که می تواند در فیدرهای شناور یا اتوماتیک قرار گیرد.

سعی کنید از آنهایی که برای حل شدن نیاز به آب دارند اجتناب کنید، زیرا وسوسه خواهید شد که آن را در سبد کفگیر قرار دهید. این آب با pH بسیار پایین را وارد سیستم پمپاژ شما می کند و باعث از کار افتادن زودرس آن می شود.

همچنین از قرص هایی که خرد می شوند و از هم می ریزند خودداری کنید. قرص های با کیفیت خوب با سرعت کم و بیش یکنواخت حل می شوند و با گذشت زمان کوچکتر می شوند و شکل خود را حفظ می کنند. این امر به ویژه در صورتی که قرار است از کلرساز شناور استفاده شود، اهمیت دارد.

فیدرهای اتوماتیک کلر به دلیل سهولت استفاده و کمکی که در نگهداری صحیح از استخر می کنند، در بین صاحبان استخر بسیار محبوب هستند. فیدرهای شیمیایی مقادیر دقیقی را به طور خودکار در استخر اندازه گیری می کنند در حالی که به صاحب استخر امکان کنترل دقیق مقادیر ریخته شده در استخر را می دهند.

صرف نظر از اینکه چند بار یا از چه سیستمی برای اضافه کردن کلر به آب استفاده می کنید، سطح کلر باید بین 1.0 تا 3.0 قسمت در میلیون (ppm) باقی بماند تا استخر سالمی داشته باشید. هر چیزی بالاتر از آن شما را در معرض خطر قرمزی چشم و خارش شناگران قرار می دهد. حتی در بالاترین سطوح، حداکثر باید بوی خفیف کلر وجود داشته باشد.

اگر بوی شدیدی به مشام می رسد، نشانه آن است که باید به استخر شوک زده و آلاینده های ایجاد شده را پاک کنید.

هنگامی که حجم کل را می دانید، فرمول ساده ای است: یک اونس کلر به شما 1 پی پی ام در 75000 گالن آب یا 0.013 اونس کلر در هر 100 گالن می دهد.

اما آنچه از همه مهمتر است ثبات است. اطمینان حاصل کنید که سطح pH را هر دو تا سه روز یکبار بررسی کنید، زیرا سطح pH بر میزان ضدعفونی کلر استخر تأثیر می گذارد. و به خاطر داشته باشید که کلر زمانی که با هر آلاینده ای و در اثر نور خورشید برهمکنش می کند خنثی می شود.

اگر سطح مناسب کلر با دستگاه شناوری که از قرص‌های یک اینچی استفاده می‌کند حفظ نمی‌شود، ممکن است لازم باشد با قرص‌های سه اینچی بروید یا اگر سیستم خودکار دارید، تغذیه‌کننده کلر را تنظیم کنید. با آزمایش آب استخر سازگار باشید و هر تغییری را می توان به سرعت تشخیص داد و اصلاح کرد.

جهت مشاوره رایگان درباره چگونگی تصفیه آب استخر و سفارش ساخت دستگاه تصفیه آب استخر و استعلام قیمت میتوانید با کارشناسان حرفه ایی و کارآزموده شرکت بهساز آب مشاوره ایی رایگان داشته باشید.


همچنین بخوانید :

چگونه آب استخر را تصفیه  کنیم ؟

ساخت دستگاه تصفیه آب استخر

پکیج تصفیه آب استخر

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *