سیستم تصفیه آب خانگی

سیستم تصفیه آب به روش اسمز معکوس

روش اسمز معکوس یکی از فرآیندهای تصفیه آب خانگی است که با اعمال فشار به داخل یک غشاء نیمه تراوا، آلاینده ها را از منبع آب خارج می کند. همانطور که متوجه شدید، فرایند Reverse Osmosis برخلاف اسمز طبیعی نیازمند مصرف انرژی (از طریق پمپ فشار قوی) است. از این روش در دستگاه های تصفیه آب خانگی استفاده شده است.

نحوه ی کارکرد ممبران

آب  تغذیه وارد هوزینگ ممبران شده به داخل فشار داده می شود و آلودگی های معلق را در طرف غلیظ می گذارد. سوراخ های کوچک درون غشاء (معروف به منافذ) به مولکول های آب اجازه عبور می دهد اما به مولکول هایی که ناخالصی های داخل آب را تشکیل می دهند اجازه عبور نمی دهد. این ناخالصی ها ممکن است شامل نمک در فرآیند نمک زدایی ، یا آلاینده ها و رسوبات در یک فیلتر اسمز معکوس باشد

RO منجر به تولید دو سیال در طی فرآیند می شود – آب تصفیه شده و محلول فاضلاب معروف به آب نمک ، که حاوی تمام ناخالصی های آب تأمین کننده است که قادر به عبور از غشا نیستند..

دستگاه تصفیه آب خانگی 7 مرحله ای برند سافت واتر

در روند معمول اسمز ، مولکول های آب آزادانه از غشایی از مناطق با غلظت زیاد به مناطق با غلظت کم حرکت می کنند تا توزیع مولکول ها را در سیال متعادل کنند. برای اینکه این فرایند در جهت “معکوس” اتفاق بیفتد ، با اعمال فشار به آب تغذیه ، املاح و آلاینده ها در یک طرف غشا متمرکز شده و تنها مولکولهای آب میتوانند از غشا عبور کنند .

  • فیلتر PPاین فیلترها معمولاً ذرات کوچکی به اندازه 5 میکرون (موی انسان تقریباً 50 میکرون عرض دارد!) را از آب خام ورودی جداسازی می کنند. این ذرات شامل گرد و خاک ، ذرات معلق و ... می باشد.طول عمر این فیلترها با توجه به کیفیت آب منطقه متفاوت است . درکل این فیلترها هر 6 ماه یک بار می بایست توسط کارشناس فنی تعویض گردد.
  • فیلتر udfفیلتر udf در مرحله دوم دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد .این فیلتر از پودرکربن پوسته نارگیل تشکیل شده است. این فیلتر برای جذب رنگ، بو ،حذف کلر موجود در آب و نهایتا کاهش کدورت آب مورد استفاده قرار می گیرد.این نوع فیلتر هر 6 ماه یکبار می بایست تعویض گردد.
  • فیلتر ctoفیلتر مرحله سوم یا cto ( کارتریج کربن فشرده ) از دانه های کربن تشکیل شده است. این فیلتر مکمل فیلتر مرحله دو بوده و مواد جامد محلول (TDS) را تا 0.001 میکرون حذف می کند. این سه مرحله در دستگاه تصفیه آب به عنوان پیش تصفیه عمل می کنند.
  • ممبرانچندین لایه نازک که به صورت فشرده به دور یک لوله پلاستیکی پیچیده شده اند، ممبران را تشکیل می دهند.این لایه ها از مواد نیمه تراوا با منافذ بسیار ریز تشکیل شده است. در واقع این بخش از دستگاه مانع از عبور آلودگی های شیمیایی ، املاح و آلاینده های میکروبیولوژیکی می شود. نیترات، نیتریت ، فلزات سنگین مانند جیوه ، آرسنیک ، سرب و .. از جمله آلاینده هایی هستند که توسط ممبران حذف می شوند.
  • ذخیره سازی آب شیرین و تصفیه شده خروجی از ممبران به مخزن ذخیره هدایت شده تا در زمان نیاز مورد استفاده قرار بگیرد. فرآیند اسمز معکوس تا رشدن مخزن ادامه می یابد. در این هنگام شیر برقی جریان برق را قطع و مانع از ورد آب بیشتر به ممبران می شود.
  • فیلتر پست کربن این فیلتر به عنوان فیلتر مرحله پنجم در دستگاه تصفیه آب شناخته می شود. این فیلتر حاوی کربن اکتیو( فعال) ساخته شده از زغال پوسته نارگیل می باشد. هدف از قرارگیری این فیلتر در سیستم حذف آلاینده ها و ناخالصی های باقی مانده از مراحل قبل می باشد.
  • فیلتر مینرالاین فیلتر حاوی دانه های کلسیت ( Calcite) با فرمول شیمیایی CaCO3 است که با سایز دانه بندی بین 3 تا 6 میلیمتر است.فیلتر مرحله ششم شناخته می شود.هدف از عبور آب از این فیلتر بهینه سازی املاح معدنی آب آشامیدنی می باشد.
  • فیلتر آلکالاین فیلتر مرحله هفتم یا Alkaline حاوی سنگ مایفان، سرامیک دور فروسرخ، کلسیت، سنگ قلیایی و سنگ معدنی می باشد. وظیفه ی اصلی این فیلتر افزایش PH و بهبود طعم آب آشامیدنی است.

مزایای سیستم تصفیه آب خانگی

سیستم های تصفیه اسمز معکوس یا همان دستگاه تصفیه آب خانگی یکی از کامل ترین و جامع ترین روش های موجود برای حذف ناخالصی ها و آلاینده ها از منبع آب است.سیستم های RO می توانند تا 98% از کل مواد جامد محلول ( TDS) را حذف کنند.

 سایر مزایا:

  • بهبود طعم ، کیفیت و خلوص آب آشامیدنی
  • حذف آفت کش ها و آلاینده ها از آب آشامیدنی
  • حذف فلوراید ، کلر و آرسنیک ( در سایر انواع فیلتراسیون آب ناممکن است)
  • نصب آسان
  • هزینه های جانبی اندک
  • نیاز به فضای بسیار کم

شرکت بهساز آب طراح و تولید کننده ی دستگاه های تصفیه آب خانگی برندهای softwater،RO tech، CCK و ارائه دهنده ی انواع فیلتر، ممبران، قطعات الکترونیکی، پمپ و … می باشد.جهت کسب اطلاع از قیمت با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.