کیفیت آب زیرزمینی

کیفیت آب زیرزمینی


کیفیت آب زیرزمینی

برای کل کشور، خصوصیات شیمیایی و بیولوژیکی آب های زیرزمینی برای اکثر مصارف قابل قبول است. کیفیت آب های زیرزمینی در برخی از نقاط کشور، به ویژه آب های زیرزمینی کم عمق، در نتیجه فعالیت های انسانی در حال تغییر است.

آب‌های زیرزمینی نسبت به آب‌های سطحی کمتر در معرض آلودگی باکتریایی قرار دارند، زیرا خاک و سنگ‌هایی که آب‌های زیرزمینی از آن‌ها عبور می‌کنند، بیشتر باکتری‌ها را از بین می‌برند. با این حال، باکتری ها گاهی اوقات به آب های زیرزمینی راه پیدا می کنند، گاهی اوقات در غلظت های بسیار خطرناک. اما رهایی از آلودگی باکتریایی به تنهایی به معنای مناسب بودن آب برای نوشیدن نیست.

بسیاری از ترکیبات معدنی و آلی محلول در آب های زیرزمینی در غلظت های مختلف وجود دارد. بیشتر آنها بی ضرر یا حتی مفید هستند. اگرچه به ندرت اتفاق می افتد، اما برخی دیگر مضر هستند و تعداد کمی ممکن است بسیار سمی باشند.

کیفیت آب زیرزمینی
کیفیت آب زیرزمینی

مواد معدنی محلول در آب

آب یک حلال است و مواد معدنی را از سنگ هایی که با آنها در تماس است حل می کند. آب زیرزمینی ممکن است حاوی مواد معدنی و گازهای محلول باشد که طعم تلخی را به آن می بخشد که بسیاری از مردم از آن لذت می برند. بدون این مواد معدنی و گازها، طعم آب صاف خواهد بود.

رایج ترین مواد معدنی محلول عبارتند از: سدیم، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، کلرید، بی کربنات و سولفات. در شیمی آب، این مواد را اجزای مشترک می نامند.

اگر مقدار مواد معدنی محلول از 1000 میلی گرم در لیتر (میلی گرم در لیتر) بیشتر شود، معمولاً آب برای آشامیدن مطلوب در نظر گرفته نمی شود.

آب با چند هزار میلی گرم در لیتر مواد معدنی محلول به عنوان کمی شور طبقه بندی می شود، اما گاهی اوقات در مناطقی که آب کمتر معدنی در دسترس نیست استفاده می شود. آب برخی از چاه ها و چشمه ها حاوی غلظت های بسیار زیادی از مواد معدنی محلول است و برای انسان و سایر حیوانات و گیاهان قابل تحمل نیست.

بسیاری از بخش‌های کشور در اعماق زیر آب‌های زیرزمینی بسیار شور قرار دارند که کاربردهای بسیار محدودی دارند.

مواد معدنی محلول در غلظت های زیاد می توانند برای حیوانات یا گیاهان خطرناک باشند. به عنوان مثال، سدیم زیاد در آب ممکن است برای افرادی که ناراحتی قلبی دارند مضر باشد. بور یک ماده معدنی است که در مقادیر کم برای گیاهان مفید است، اما برای برخی گیاهان فقط در غلظت های کمی بیشتر سمی است.

گفته می شود آبی که حاوی مقدار زیادی کلسیم و منیزیم است سخت است. سختی آب بر حسب مقدار کربنات کلسیم – ماده اصلی تشکیل دهنده سنگ آهک – یا مواد معدنی معادل که در صورت تبخیر آب تشکیل می شود، بیان می شود.

جهت دریافت مشاوره و خرید دستگاه تصفیه آب خانگی و استعلام قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

09122613501

تشخیص میزان سختی آب

آب اگر دارای سختی 0 تا 60 میلی گرم در لیتر باشد، سختی متوسط از 61 تا 120 میلی گرم در لیتر، سخت بین 121 تا 180 میلی گرم در لیتر و اگر بیش از 180 میلی گرم در لیتر باشد بسیار سخت در نظر گرفته می شود.

آب بسیار سخت برای بسیاری از مصارف خانگی مطلوب نیست. در داخل لوله‌ها، دیگ‌ها و مخازن، رسوبی پوسته‌دار باقی می‌گذارد. آب سخت را می توان با هزینه ای نسبتاً معقول نرم کرد، اما حذف تمام مواد معدنی که آب را سخت می کنند همیشه مطلوب نیست.

آب بسیار نرم به احتمال زیاد فلزات را خورده می کند، اگرچه برای شستن، ظرفشویی و حمام کردن ترجیح داده می شود.

آب‌های زیرزمینی، به‌ویژه اگر آب اسیدی باشد، در بسیاری از نقاط حاوی مقادیر بیش از حد آهن است.

آهن باعث ایجاد لکه های قرمز رنگ بر روی وسایل لوله کشی و لباس می شود. مانند سختی، محتوای آهن بیش از حد را می توان با درمان کاهش داد.

اندازه گیری اسیدیته آب

آزمایش اسیدیته آب pH است که معیاری برای سنجش غلظت یون هیدروژن است. مقیاس pH از 0 تا 14 متغیر است. pH 7 نشان دهنده آب خنثی است. بیشتر از 7، آب اساسی است. کمتر از 7، اسیدی است. یک واحد تغییر در pH نشان دهنده اختلاف 10 برابری در غلظت یون هیدروژن است. برای مثال، آبی با pH 6 10 برابر بیشتر از آب با PH 7 یون هیدروژن دارد. آب اسیدی می تواند خورده شود.

طبق معیارهای آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، آب برای مصارف خانگی باید PH بین 5.5 تا 9 داشته باشد.

در سال‌های اخیر، رشد صنعت، فناوری، جمعیت و استفاده از آب باعث افزایش فشار بر منابع آبی و زمینی ما شده است. در سطح محلی، کیفیت آب زیرزمینی تنزل یافته است.

پسماندهای شهری و صنعتی و کودهای شیمیایی، علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌هایی که به درستی در آنها وجود ندارد، وارد خاک شده، به برخی از سفره‌های زیرزمینی نفوذ کرده و کیفیت آب‌های زیرزمینی را کاهش داده است.

سایر مشکلات آلودگی شامل نشت فاضلاب، عملکرد معیوب سپتیک تانک و شیرابه های دفن زباله است. در برخی مناطق ساحلی، پمپاژ شدید آب شیرین زیرزمینی باعث نفوذ آب شور به سفره های آب شیرین شده است.

اهمیت خرید دستگاه تصفیه آب

همه می دانیم که آبی که غنی از مواد معدنی است برای سلامتی و تندرستی ما چقدر مهم است، بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی دستگاهی است که بتواند مواد معدنی را بعد از سیستم تصفیه به آب برگرداند و در آب تصفیه شده شما مواد معدنی را داشته باشید اینجا است اهمیت خرید دستگاه تصفیه آب کاملا روشن می شود.

بنابراین انتخاب دستگاه تصفیه آب باید با تحقیق و بررسی باشد. دستگاه‌های تصفیه آب مینروا فیلتر می‌توانند بعد از تصفیه آب مواد معدنی را که در مراحل تصفیه از آن حذف شده بودند را به آب برگردانند .


همچنین بخوانید :

دستگاه تصفیه آب مرغداری

آب مناسب برای کشت هیدروپونیک

مواد معدنی موجود در آب

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *