روشهای حذف رسوب آهکی در آب آشامیدنی

آیا فیلترهای آب ، کلسیم را حذف می کنند؟

کلسیم یک ماده معدنی بسیار مهم است و برای زنده ماندن به آن نیاز دارید. برای مثال، احتمالاً می‌دانید که کلسیم در لبنیات یافت می‌شود و برای محافظت از استخوان‌های شما بسیار مهم است. از طرف دیگر، شما لزوما نمی خواهید کلسیم در آب لوله کشی شما وجود داشته باشد.

رسوب آهکی

اگر کلسیم بیش از حد در آب لوله کشی شما وجود داشته باشد، می تواند رسوبات کربنات کلسیم را روی سطوح لوله کشی شما باقی بگذارد. آنها معمولاً رسوب آهکی نامیده می شوند و اگر اجازه رشد، گسترش و بزرگ شدن در طول زمان داشته باشند، می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. این مخلوط از یون های کلسیم و یون های کربنات می تواند به سیستم لوله کشی شما آسیب برساند و ایمنی آب لوله کشی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

احتمالاً شنیده اید که فیلترهای آب می توانند به شما در تصفیه آب شما کمک کنند. اما آیا فیلترهای آب کلسیم و کربنات کلسیم را حذف می کنند؟ برخی فیلترها مانند غشاهای اولترافیلتراسیون و فیلترهای اسمز معکوس وجود دارند که می توانند به شما در کاهش محتوای کلسیم در آب کمک کنند.

با این حال، اکثر فیلترهای آب، از جمله فیلترهای آب کل خانه و فیلترهای شیر آب، کلسیم را از آب لوله کشی شما پاک نمی کنند. برای حذف کلسیم از آب خود، باید از نرم کننده آب استفاده کنید.

در مورد فیلترهای آب و نرم کننده های آب در زیر بیشتر بیاموزید و مطمئن شوید که از سیستم لوله کشی خود در برابر رسوب آهک محافظت می کنید.

آیا فیلترهای کلسیمی آب کار می کنند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، اکثریت قریب به اتفاق فیلترهای آب، کلسیم را حذف نمی کنند. این صرف نظر از اینکه به فیلترهای آب کل خانه نگاه می کنید یا فیلترهای شیر و پارچ درست است. فیلتر آب کلسیمی بهترین راه برای حذف کلسیم از آب نیست.

فیلترهای آب کل خانه

فیلتر آب کل خانه معمولاً برای حذف کلر، فلزات سنگین، مواد خطرناک و ترکیبات آلی فرار طراحی شده است. برای انجام این کار، یک فیلتر آب کل خانه از فیلترهایی با اندازه های مختلف استفاده می کند.

این فیلترها سوراخ های کوچکی در خود دارند و با عبور آب از فیلتر، سوراخ ها به تدریج کوچکتر می شوند. این سوراخ ها برای فیلتر کردن مواد بر اساس اندازه طراحی شده اند. با توجه به اینکه یون های کلسیم بسیار کوچک هستند، می توانند از همه این سوراخ ها بدون گیر افتادن عبور کنند.

این احتمال وجود دارد که برخی تکه های کلسیم وجود داشته باشد که توسط فیلترهای آب کل خانه گیر کرده باشند، اما آنها برای حذف یون های کلسیم طراحی نشده اند.

فیلترهای شیر آب یا پارچ

اگر روی شیر آب فیلتر دارید یا از فیلتر در پارچ خود استفاده می کنید، کلسیم را نیز حذف نمی کنند. این فیلترها به همین ترتیب عمل می کنند و سوراخ ها برای گرفتن کلسیم بسیار کوچک هستند. آنها می توانند تکه های کلسیم بزرگتری را بگیرند، اما نمی توانند جریان یون های کلسیم را متوقف کنند.

شایان ذکر است، شما احتمالا از فیلتر پارچ برای تصفیه آب آشامیدنی استفاده می کنید. از آنجایی که نوشیدن آب حاوی کلسیم هیچ عواقب منفی در پی نخواهد داشت، لزوماً برای حذف کلسیم نیازی به فیلتر پارچ ندارید. قبل از این مرحله باید کلسیم را حذف کنید.

روشهای حذف رسوب آهکی در آب آشامیدنی
روشهای حذف رسوب آهکی در آب آشامیدنی

چه چیزی کلسیم را از سیستم لوله کشی حذف می کند؟

حتی اگر یک فیلتر آب معمولی کلسیم را از منبع آب شما حذف نمی کند، گزینه های بهتری در دسترس هستند. به عنوان مثال، ممکن است از اسمز معکوس استفاده کنید، یا ممکن است بخواهید از یک نرم کننده آب استفاده کنید.

  • اسمز معکوس

ابتدا، ممکن است علاقه مند به استفاده از فیلتر آب اسمز معکوس باشید. این یک نوع خاص از فیلتر آب است که دارای یک غشای نیمه تراوا است. خود غشاء دارای تعداد زیادی منافذ ریز است که آلاینده هایی را به دام می اندازد که در غیر این صورت به منبع آب شما آسیب می رساند.

این سیستم به اندازه کافی قوی است که کلسیم، منیزیم، سایر مواد معدنی و بسیاری از ذرات دیگر را به دام بیندازد. وقتی از سیستم اسمز معکوس استفاده می کنید، کلسیم برای عبور از غشاء بسیار زیاد است. بنابراین به داخل محفظه ای دفع می شود که برای به دام انداختن مواد زائد استفاده می شود. در نهایت، این آلاینده‌ها در مجرای فاضلاب تخلیه می‌شوند و آنها را از منبع آب خارج می‌کنند.

اسمز معکوس می تواند روشی موثر برای حذف کربنات کلسیم، منیزیم و ذرات متعدد دیگر از آب آشامیدنی شما باشد.

اسمز معکوس سیستمی نیست که برای همیشه دوام بیاورد. در نهایت، غشای فیلتراسیون کارایی خود را از دست می دهد و ممکن است نیاز به تعویض آن داشته باشید. بنابراین، بسیاری از سیستم‌های اسمز معکوس در واقع از شما می‌خواهند که آب خود را برای حذف کلسیم و منیزیم از قبل تصفیه کنید. در غیر این صورت، سیستم تصفیه اسمز معکوس شما تا زمانی که می خواهید دوام نخواهد آورد.

  • نرم کننده آب

نرم کننده آب شهر DROP

شاید بهترین راه برای فیلتر کردن کلسیم از منبع آب خود استفاده از نرم کننده آب باشد. یک نرم کننده آب به طور خاص برای حذف مواد معدنی سخت مانند کلسیم و منیزیم از منبع آب شما طراحی شده است. به عنوان مثال، حتی ممکن است از یک نرم کننده آب به عنوان فیلتر کلسیم برای تصفیه آب قبل از نصب سیستم اسمز معکوس استفاده کنید.

یک نرم کننده آب از تبادل یونی برای کاهش سختی آب و کاهش غلظت کلسیم استفاده می کند. فرآیند تبادل یونی کلسیم را از منبع آب شما حذف می کند و آن را با الکترولیت هایی جایگزین می کند که به تجمع رسوب آهک کمکی نمی کنند. به عنوان مثال، نرم کننده آب شما ممکن است کلسیم و منیزیم را حذف کند و سدیم یا پتاسیم را جایگزین آنها کند.

معمولاً در ورودی منزل شما یک نرم کننده آب نصب می شود. بنابراین، تمام آبی که وارد خانه شما می شود قبل از دسترسی به سیستم لوله کشی شما نرم می شود. یک نرم کننده آب می تواند به طور کامل از تجمع آلاینده های آهکی در سراسر خانه شما جلوگیری کند و از شر لکه های مزاحم خلاص شود که ممکن است به تنهایی نتوانید از بین ببرید.

به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید مؤثر بماند، ممکن است مجبور شوید هر از چند گاهی برخی از تعمیرات را روی سیستم نرم‌کننده آب خود انجام دهید. اگر به دنبال بهترین سیستم تصفیه کننده آب برای خانه خود هستید، ممکن است بخواهید به گزینه های ما در نرم کننده آب نگاهی بیندازید.

هم اسمز معکوس و هم یک نرم کننده آب می توانند گزینه های قوی برای حذف کلسیم از منبع آب شما باشند، اما نرم کننده آب احتمالاً مقرون به صرفه ترین و کارآمدترین راه برای انجام این کار است.

کلسیم موجود در آب ما از کجا می آید؟

بنابراین، چگونه کلسیم دقیقاً وارد منبع آب ما می شود؟ کلسیم را می توان به طور طبیعی در انواع سنگ ها یافت. چند نمونه شامل اشتها، کلسیت، دولومیت، گچ، سنگ آهک و مرمر است. بسیاری از این سنگ ها توده های آبی را در بر می گیرند و ما اغلب برای نوشیدن و آب لوله کشی خود به این توده های آبی ضربه می زنیم.

در حالی که ممکن است به آرامی اتفاق بیفتد، آب در نهایت این سنگ ها را تجزیه می کند و کلسیم موجود در آنها را حل می کند. سپس، با حل شدن کلسیم در این منابع طبیعی آب، راه خود را به منبع آب ما باز می کند.

چرا کلسیم را از آب خود حذف کنید؟

همانطور که در بالا ذکر شد، کلسیم برای سلامتی ما مهم است و ما برای زنده ماندن به کلسیم نیاز داریم. از سوی دیگر، چند دلیل وجود دارد که چرا باید سطح کلسیم موجود در آب خود را به حداقل برسانیم. آنها عبارتند از:

لکه ها

اگر لکه های سفیدی در آشپزخانه و حمام خود دارید که بیرون نمی آیند، این احتمال وجود دارد که جرم آهک دلیل آن باشد. رسوب آهک تجمع کربنات کلسیم است و ممکن است پس از تبخیر آب متوجه لکه های آهک در آشپزخانه و حمام خود شوید. بهترین راه برای مقابله با این لکه ها این است که با به حداقل رساندن کلسیم موجود در آب خود از بروز آنها جلوگیری کنید.

پوست و مو

اگر آب بیش از حد کلسیم داشته باشد، می تواند روی پوست و موی شما تأثیر بگذارد. کلسیم پوست و موی شما را خشک می کند و ممکن است متوجه شوید موهایتان شروع به چروک شدن و ترک خوردن می کند. سطوح بالای کلسیم در منبع آب شما نیز می تواند باعث خارش و خراش در هنگام دوش گرفتن شود. همچنین می تواند احتمال ابتلا به شوره سر را افزایش دهد.

فشار آب

اگر رسوب آهکی بیش از حد در سیستم لوله کشی خود دارید، می تواند فشار آب شما را کاهش دهد و باعث انسداد شود. اگر احساس می‌کنید جریان آب در سرتاسر خانه‌تان کمی کم است، ممکن است کلسیم زیادی در لوله‌هایتان انباشته شود که به طور بالقوه به آبگرمکن‌ها آسیب می‌زند.

آب نشت می کند

اگر این مشکل برطرف نشود، حتی می تواند باعث نشت سیستم لوله کشی شما شود. ممکن است مجبور شوید فرآیند تعویض برخی از لوله های خانه خود را انجام دهید که ممکن است گران باشد.

مسائل مربوط به لباسشویی

آبی که سطح بالایی از کلسیم در آن وجود دارد می تواند به خصوص خشن باشد و باعث از بین رفتن رنگ پارچه های شما شود. اگر نمی خواهید لباس های شسته شده شروع به محو شدن کنند، باید سطح کلسیم آب خود را به طور مرتب اندازه گیری کنید و اطمینان حاصل کنید که آن را به حداقل می رساند. اگر آب شما خیلی سفت باشد، می تواند ماده فعال موجود در پاک کننده ها را غیرفعال کند و در هنگام شستن لباس ها، آنها را بی اثر کند.

اینها تنها تعدادی از تأثیرات احتمالی کلسیم در آب شما هستند. در حالی که وجود کلسیم اضافی در آب لزوماً بر سلامتی شما تأثیر نمی گذارد، می تواند منجر به مشکلات مختلفی شود. در اینجا می توانید در مورد فواید آب نرم بیشتر بخوانید.

خرید فروش دستگاه تصفیه آب خانگی

هنگام مصرف آب و آشامیدنی، ذرات ناشی از زنگ زدگی و پوسیدگی لوله‌ها به مرور وارد آب مصرفی شما می‌شود.

استفاده و خرید دستگاه تصفیه آب خانگی این ذرات را از آب آشامیدنی شما جدا می‌کند تا خطرات ناشی از مصرف آن به حداقل برسد.

شما می توانید جهت خرید دستگاه تصفیه آب و استعلام قیمت دستگاه تصفیه آب  با مشاوران ما در ارتباط باشید.

09122613501


همچنین بخوانید :

تصفیه آب لوله کشی

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *