مراحل تصفیه فاضلاب

مراحل تصفیه فاضلاب


آب مایع حیات است و مقادیر آب سالم و قابل استفاده در طبیعت چندان زیاد نیست بنابراین حفظ آب و تصفیه آن و برگرداندن آب قابل استفاده به چرخه طبیعت امری هم تلقی میشود.در این مقاله قصد داریم مراحل انجام تصفیه فاضلاب و پساب، انواع روش های تصفیه فاضلاب ها، مزایای تصفیه فاضلاب شرح دهیم.

تصفیه فاضلاب چیست؟

مراحل و فرآیندی که طی آن آب های استفاده شده که اصطلاحا به آن فاضلاب میگوییم مانند، شست و شوهای مختلف( البسه، ظروف، استحمام و غیره)، توالت، آبهای روان (مانند آب نهر ها، جوی ها و آب باران) و غیره که شامل آلاینده ها، باکتری هایی انواع مختلف سموم است که باید تصفیه شوند.

این آبها پس از تصفیه دوباره قابل استفاده در بسیاری از مصارف هستند.

تصفیه فاضلاب طی مراحل مختلفی و با روش های مختلف انجام میشود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مراحل تصفیه فاضلاب و پساب

فاضلاب ها و پساب ها طی فرآیند و مراحلی تصفیه خواهند شد که در ادامه به مراحل تصفیه فاضلاب و پساب اشاره خواهیم نمود:

  • جمع آوری فاضلاب
  • کنترل بو
  • غربالگری
  • تصفیه اولیه
  • تصفیه ثانویه
  • هضم جامدات زیستی
  • تصفیه نهایی
  • گندزدایی
  • تصفیه لجن

1 – جمع آوری فاضلاب

اولین قدم در تصفیه فاضلاب جمع آوری آن است یعنی فاضلاب از خانه ها، مشاغل و غیره توسط سیستم هدایت و جمع آوری و به یک نقطه مرکزی هدایت میشوند.

این فاضلاب با استفاده از سیستم های زهکشی زیرزمینی یا مسیرهای اگزوزر و توسط افراد خبره جمع آوری و سپس به تصفیه خانه هدایت می شود.

این فاضلاب ها توسط لوله های ایمن که ضد نشت هستند هدایت خواهند شد.

2- کنترل بوی نامطبوع فاضلاب

در قدم بعدی که یکی از مراحل مهم در تصفیه فاضلاب است باید  اقدام به کنترل بوی نامطبوع فاضلاب کنیم زیرا فاضلاب و پساب بسیار آلوده و دارای افزوده هایی است که با گذشت زمان بوی ناطبوعی از خود میدهند که باید در تصفیه خانه به وسیله مواد شیمیایی کنترل شود.

3- غربالگردی فاضلاب

غربالگردی فاضلاب یعنی با تجهیزات و دستگاه های پیشرفته بایستی اشیاء و تکه های بزرگی که در آب فاضلاب افتاده شده ( مانند پوشک بچه، بطری های نوشابه چه شیشه ایی و چه پلاستیکی، نوار بهداشتی، کیسه ها و نایلون ها و نایلکس ها و غیره ) پاکسازی شوند تا به دستگاه های تصفیه خانه آسیب نرسانند.

این پاکسازی با دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته صورت میگیرد و سپس آنها را برای دفن کردن به محل دیگری ارسال میشوند.

4- مرحله تصفیه اولیه فاضلاب

مرحله چهارم، مرحله تصفیه اولیه میباشد که باید مواد جامد ماکرو از فاضلاب جدا شوند. در این مرحله فاضلاب و پساب را به مخازن بزرگ هدایت میکنند تا مواد جامد در سطح مخازن رسوب کنند.

لجن و زباله های جامدی که در سطح مخازن ته نشین می‌شوند، توسط اسکراب های بزرگ برداشته و به مرکز مخازن استوانه ای هدایت شده تا بعدا برای تصفیه بیشتر از مخازن خارج شوند. در نهایت فاضلاب و پساب باقیمانده برای تصفیه ثانویه پمپاژ می‌شود.

5- تصفیه ثانویه فاضلاب یا لجن فعال

مرحله پنجم تصفیه ثانویه یا همان لجن فعال است که همانطور که از نامش پیداست لجن را به وسیله هوا داخل مخازن پمپ میکنند تا فاضلاب و پساب ها با لجن به خوبی ترکیب شوند که این کار عملی برای تجزیه و تصفیه بیشتر فاضلاب ها است.

6- هضم جامدات زیستی از فاضلاب

مرحله ششم هضم جامدات زیستی از فاضلاب هایی است که از تصفیه اولیه و ثانویه در آب ته نشین شده اند  به سمت هضم کننده ها هدایت و در دمای اتاق گرم می‌شوند و پسماند های جامد باقی مانده را از بین می‌برند.

در قسمت هضم کننده ها گازی به نام گاز متان تولید میشود که به عنوان منبع انرژی در تصفیه خانه ها برای تولید برق و گرما کاربرد دارد.

7- تصفیه نهایی فضلاب و پساب

مرحله هفتم یعنی تصفیه نهایی فضلاب و پساب به شکل و ظاهری تمیز درآمده و وارد استخر هایی شبیه به تصفیه خانه های آب آشامیدنی میشود که این بخش نود و نه درصد ناخالصی های موجود در آب را پاکسازی میکنند.

در پایان مرحله تصفیه نهایی، پساب تولید شده، کیفیتی نزدیک به کیفیت آب آشامیدنی دارد.

8- میکروارگانیسم و آلاینده درون فاضلاب

در مرحله بعد میکروارگانیسم و آلاینده درون فاضلاب به وسیله کلر و هیپوکلریت سدیم از بین میروند .

این کار با قرارگیری فاضلاب در مخازن به مدت حدودی نیم ساعت که در معرض مخلوطی از کلر و هیپوکلریت سدیم قرار میگیرند و نتیجه آن ضدعفونی و گندزدایی شدن پساب است.

9- تصفیه لجن

مرحله آخر یعنی تصفیه لجن ها است که همانطور که گفته شد لجن های اضافه شده به پساب ها طی فرایند تصفیه سازی باید از آب جداسازی شوند. این لجن ها به مدت 24 ساعت در مخازن غلیظ قرار می‌دهند تا ته نشین شوند و از فاضلاب جدا گردند.

این اتمام کار تصفیه فاضلاب است که آب پاک را میتوان وارد چرخه طبیعت کنیم و با این کار کمک بزرگی به نسل های آینده برای رفع مشکل بی آبی خواهیم کرد.

شرکت بهساز آب تولید کننده دستگاه های تصفیه آب و ارائه خدمات پکیج تصفیه فاضلاب میباشد که شما عزیزان جهت مشاوره رایگان درباره مراحل انجام تصفیه فاضلاب و پساب و همچنین دستگاه های تصفیه آب میتوانید با مشاوران حرفه ایی و کارآزموده ما در تماس باشید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *