سیستم اسمز معکوس

اسمز معکوس (Reverse Osmosis  ) که با نام اختصاری  ROشناخته می‌شوند، فرآیندی است که در آن مواد جامد حل شده در مایع را جدا سازی میکنند. که نتیجه آن «آب دیونیزه» است و به اینصورت عمل میکند که یک غشا نیمه‌تراوا به مایع و برخی از یون‌ها اجازه‌ عبور می‌دهد، اما جامدات حل ‌شده را به توده‌ سیال بازمی‌گرداند.

در این مقاله قصد داریم شما را با معنای اسمز معکوس و روش کار آن آشنا کنیم و در ادامه به انواع سیستم های اسمز معکوس اشاره خواهیم نمود.

نحوه کار سیستمهای اسمز معکوس

اسمز معکوس یا RO برای اولین بار در کشور آمریکا جهت نمک زدایی آب دریا به کار گرفته شد. کار اسمز معکوس به این شکل است که ابتدا مایع مورد نظر جهت جداسازی جامدات حل شده در آن مورد فشار قرار گرفته و مایعات از میان غشا عبور کرده و مواد حل شده یا آلاینده ها در طرف دیگر باقی خواهند ماند.

در این فرآیند آلاینده ها یا همان حلال های موجود در مایع تحت فشار از منطقه ای که در آن غلظت ماده حل شونده بیشتر است به سمت منطقه دیگر با غلظت کمتر و با اعمال فشاری بیشتر از فشار اسمزی، از درون یک غشا جاری می شود.

این فرآیند، معکوس فرآیند اسمز معمولی است که به آن سیستم اسمز معکوس میگویند.

شما عزیزان میتوانید با شرکت بهساز آب که تولید کننده دستگاه های RO که دارای اسمز معکوس جهت تصفیه آب است جهت مشاوره رایگان و نحوه کار و اصول سیستم های اسمز معکوس تماس حاصل نمایید.

مزیت های استفاده از سیستم های اسمز معکوس یا RO

از سیستم های اسمز معکوس در دستگاه تصفیه آب خانگی و دستگاه تصفیه آب صنعتی نیز بکار میرود که برخی مزایای آن به شرح زیر است:

  1. اسمز معکوس موجب بهتر شدن طعم، بو و مزه آب میشود.
  2. در سیستم های اسمز معکوس بسیاری از آلاینده ها از جمله نیترات‌ها، آفت‌کش‌ها، سولفات‌ها، باکتری‌ها، داروها، آرسنیک را از بین میبرد که باعث حدف ناخالصی ها از مایع میشود.
  3. هزینه نگهداری کم در دستگاه های RO و ذخیره سرمایه.
سیستم اسمز معکوس
سیستم اسمز معکوس

انواع سیستم های اسمز معکوس

سیستم های اسمز معکوس انواع مختلفی دارند که در ادامه به شرح کامل آنها و نحوه کارشان خواهیم پرداخت:

  • سیستمهای اسمز معکوس خانگی ( Residential Reverse Osmosis Systems )
  • سیستمهای اسمز معکوس تجاری ( Commercial Reverse Osmosis Systems )

سیستم های اسمز معکوس خانگی عملیات فیلتراسیون را در چند مرحله انجام می دهند. مرحله اول پیش تصفیه است که مقداری از مواد معلق موجود در آب را که موجب انسداد غشاها میشود گرفته میشود.

مرحله بعدی یک غشای نیمه تراوا است که برای حذف طیف گسترده ای از آلاینده ها که مرتبط با ظاهر و سلامتی آب هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. سپس آب تصفیه شده وارد یک مخزن میشود که در آن یک فیلتر کربن وجود دارد.

فیلتر کربن برای بهتر کردن طعم و بو آب است.

سیستم های اسمز معکوس خانگی در روز با توجه به نوع ممبرین آن حدود 10 الی 75 گالن آب تصفیه شده تولید میکند.

بطور کلی دو نوع ممبرین در سیستم های اسمز معکوس خانگی داریم :

  1. ممبرین های CAT )تری استات سلولز – ( cellulose triacetateکه به آب کلردار نیاز دارند و ظرفیت تولید روزانه آنها بین 10 تا 16 گالن می باشد.
  2. ممبرین های TCF/TFM  ( کامپوزیت با لایه نازک/مواد با لایه نازک – thin film composite/thin film material) که به آب عاری از کلر نیاز دارند و ظرفیت تولید روزانه آنها بین 18 تا 150 گالن است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *