گاز زدایی خلاء

گاز زدایی خلاء


دی ایراتورهای خلاء یا گاز زدایی خلاء چیست ؟

دی ایراتورهای خلاء که به نام گاززدایی خلاء نیز شناخته می شوند، یک سیستم گاز زدایی آب هستند که از یک مخزن تحت فشار عمودی، چندین مرحله خلاء و پمپ های خلاء برای حذف مداوم گازهای نامطلوب از مایعات استفاده می کند.

برج های بسته بندی شده که توسط پمپ های خلاء قدرتمند پشتیبانی می شوند، فشار جزئی بخار اطراف را کاهش می دهند که باعث انتقال جرم از فاز مایع به گاز می شود.

طراحی سیستم اختصاصی Veolia با بهینه سازی قطر برج، تعداد مراحل، هندسه بستر بسته و ظرفیت خلاء بر اساس شوری، دما و سایر شرایط آب ورودی، بهترین ارزش را در بازار فراهم می کند.

گاز زدایی خلاء
گاز زدایی خلاء

ویژگی های اصلی دی ایراتورهای خلاء

یک سیستم هواگیر خلاء شامل برج با حوضچه یکپارچه، پمپ خلاء و پمپ حمل و نقل است. دمیسترها و کندانسورها در خطوط خلاء برای محافظت از پمپ های خلاء در برابر خوردگی و آسیب ناشی از رطوبت موجود در جریان گاز استفاده می شوند.

آب بند آب یک طراحی یکپارچه از پمپ های حمل و نقل برای جلوگیری از ورود مجدد هوا به آب است. در نهایت، ترانسمیترهای سطح برای کنترل نرخ جریان آب تغذیه، جلوگیری از سیلاب و محافظت از پمپ های حمل و نقل از کاویتاسیون استفاده می شوند.

Veolia می تواند گاز زدایی محلول مستقلی را با ظرفیت های 100 تا 10000 گرم در دقیقه برای یک واحد گاز زدایی یا سیستم های کاملی که می تواند شامل برج های خلاء اضافی، پمپ های خلاء حلقه مایع، اجکتورها، بسته بندی انتقال جرم، اسکیدهای دوز حذف کننده اکسیژن شیمیایی و پمپ های انتقال Veolia مصالح ساختمانی را برای ایجاد مقاومت در برابر خوردگی سطح موثر در تهاجمی ترین شرایط خدمات انتخاب می کند.

در گاز زدایی خلاء، توزیع یکنواخت آب تغذیه و تعادل هیدرولیکی پایین جریان از بالای برج و بر روی سطح مقطع آن یکی از نکات کلیدی طراحی است زیرا آب از بستری با انتقال جرم عبور می‌کند که سطح تماس فاز مایع/بخار را به حداکثر می‌رساند. و بنابراین، زمان اقامت را کاهش می دهد و نیاز به خلاء را کاهش می دهد.

همانطور که سیستم گاز زدایی خلاء تمام گازها را از فاز بخار خارج می کند، فشار سیستم را زیر فشار اتمسفر کاهش می دهد که باعث می شود مولکول های گاز محلول در آب به فاز بخار منتشر شوند.

بنابراین غلظت گاز در آب کاهش می یابد. در این شرایط، گازهای محلول در مایع استخراج و از بالای برج تخلیه می‌شوند. شدت خلاء و حجم بخار خارج شده از سیستم درجه حذف را تعیین می کند.

برای برخی از کاربردهای گاززدایی آب که در آن سطوح بسیار پایین گازهای محلول مورد نیاز است، برج‌های دو مرحله‌ای طراحی شده‌اند تا فرآیند استخراج را با فازبندی فرآیند حذف با درجات فزاینده خلاء بهینه کنند.

این سیستم ها از یک برج بلندتر استفاده می کنند که دارای دو تخت مستقل بسته بندی تصادفی با پمپ های خلاء اختصاصی برای هر تخت است.

هواگیرهای خلاء دو مرحله ای دارای طراحی داخلی مخصوصی برای اطمینان از حذف گاز با راندمان بالا بدون سیل یا اتصال کوتاه هستند. یک روش آب بندی فشار موثر بین این دو مرحله، اختلاف فشار بین آنها را تضمین می کند.

این ویژگی در طراحی، حذف گازها را کارآمدتر از فرآیندهای تک مرحله‌ای که نیاز به ظرفیت خلاء بسیار بزرگ‌تری دارد، می‌کند.

حذف آخرین آثار گازهای محلول سخت ترین است و هرگز نمی توان غلظت آن را به صفر رساند. به طور کلی، 50 قسمت در میلیارد (ppb) اکسیژن کمترین سطح عملی است که می توان با گاز زدایی خلاء به دست آورد.

پس از بسته‌بندی مرحله دوم، مایع اجازه می‌دهد تا در یک قسمت سامپ ته نشین شود تا ماده شیمیایی جاذب اکسیژن مبتنی بر سولفیت وارد عمل شود و در صورت نیاز به کاهش غلظت اکسیژن باقی‌مانده کمک کند.

قسمت مخزن یا ذخیره سازی، واقع در پایین برج، آب گاز زدایی شده را جمع آوری می کند و نیاز خالص سر مکش مثبت (NPSHR) پمپ حمل و نقل را فراهم می کند.

بازارها و برنامه های کاربردی هواسازهای خلاء

هواسازهای خلاء عمدتاً در جریان های آب برای حذف گازهای حاوی گاز محلول از جمله اکسیژن، نیتروژن، دی اکسید کربن و مواد آلی فرار که می توانند باعث خوردگی، پوسته پوسته شدن و مسدود شدن سیستم های لوله کشی و تزریق شوند، استفاده می شوند.

هنگامی که در سیستم های تصفیه آب تغذیه دیگ بخار استفاده می شود، وسیله ای مقرون به صرفه برای حذف دی اکسید کربن بین ستون های تبادل کاتیونی و آنیونی فراهم می کند.

سیستم‌های گاز زدایی وکیوم Veolia نیز معمولاً برای حذف اکسیژن به عنوان بخشی از فرآیند مریل کرو در استخراج طلا و نقره استفاده می‌شوند.

سایر کاربردهای آب گاز زدایی شامل حذف اکسیژن برای محافظت در برابر خوردگی در افزایش بازیافت روغن با استفاده از آب دریا و همچنین حذف اکسیژن آب فرآیند در صنعت برق است.


همچنین بخوانید :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *