راکتورهای تصفیه فاضلاب

راکتورهای تصفیه فاضلاب


واحد فرایند های بایولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی داخل مخازنی به نام “راکتور” انجام می شوند. نوع راکتور های موجود و کاربرد های آن ها در قسمت زیر معرفی شده است.

  • انواع راکتورهای تصفیه فاضلاب

انواع اصلی راکتور ها که برای تصفیه فاضلاب به کار می روند 1) راکتور ناپیوسته 2) راکتور اختلاط کامل (همچنین به عنوان راکتور مخزنی همزن دار پیوسته (CFSTR) در مقالات مهندسی شیمی شناخته می شود) 3) راکتور جریان پلاگ (همچنین به عنوان یک راکتور جریان لوله ای شناخته می شود)،  4) راکتور مخلوط کامل به صورت سری 5) راکتور بستر آکنده و 6) راکتور بستر سیال، می باشند.

  • راکتور ناپیوسته

در راکتور ناپیوسته، جریان نه به راکتور وارد شده و نه از آن خارج می شود (یعنی جریان وارد می شود، تصفیه می شود و سپس تخلیه شده و چرخه تکرار می شود).

محتوی مایع راکتور به صورت کامل مخلوط می شود. به عنوان مثال تست BOD داخل یک راکتور ناپیوسته انجام می شود. اگرچه باید در نظر داشته باشید که در
دوره ی انکوباسیون، محتویات به صورت کامل مخلوط نمی شوند. راکتورهای ناپیوسته معمولا برای مخلوط کردن مواد شیمیایی و یا رقیق کردن مواد شیمیایی تغلیظ شده، به کار می روند.

  • راکتور اختلاط کامل (CMR)

در راکتور اختلاط کامل فرض می شود که زمانی که سیال وارد راکتور می شود، اختلاط کامل بلافاصله و به صورت یکنواخت در سراسر راکتور انجام می شود.

ذرات سیال متناسب با جمعیت آماریشان راکتور را ترک می کنند.

اگر محتویات راکتور به طور یکنواخت و مداوم توزیع شوند، می توان اختلاط کامل را در راکتور های گرد و مربع انجام داد. زمان واقعی مورد نیاز برای دستیابی به شرایط کاملا مختلط به هندسه راکتور و انرژی ورودی بستگی دارد.

  • راکتور اختلاط کاملراکتور جریان پلاگ (PFR)

ذرات سیال با اختلاط طولی کم و یا بدون آن، از راکتور می گذرند و به همان ترتیبی که وارد راکتور شده اند، از آن خارج میشوند.

ذرات هویت خود را حفظ کرده و برای مدت زمانی برابر با زمان ماند نظری در راکتور باقی
می مانند.

این نوع جربان در مخازن باز طویل با نسبت طول به عرض زیاد که در آن پراکندگی طولی حداقل و یا ناموجود است یا در راکتور های لوله ای بسته، تخمین زده می شود.

  • راکتور های اختلاط کامل به صورت سری

یک سری از راکتورهای اختلاط کامل برای مدل سازی حالت جریان که بین الگوهای جریان هیدرولیکی ایده آل مربوط به راکتورهای اختلاط کامل و جریان پلانگ وجود دارد، استفاده می شوند. اگر این سری ها از یک راکتور تشکیل شده باشند، حالت اختلاط کامل حاکم است. اگر این سری ها از تعداد نامحدود راکتور به صورت سری تشکیل شده باشند، حالت جریان پلاگ غالب است.

  • راکتور بستر آکنده

راکتور بستر آکنده با موادی مانند سنگ، سرباره، سرامیک یا پلاستیک پر می شود.

با توجه به جریان، راکتور بستر آکنده می تواند در حالت جریان بالارو یا جریان پایین رو کار کند. محیط پر شده در راکتور های بستر آکنده می تواند پیوسته باشد یا در چند مرحله با جریان از یک مرحله به مرحله دیگر آرایش یابند.

  • راکتور بستر سیال

راکتور بستر سیال از بسیاری جهات شبیه به راکتور بستر آکنده است اما محیط پر شده با حرکت رو به بالای سیال (هوا یا آب) از طریق بستر گسترش می یابد.

تخلخل گسترده محیط پر شده بستر سیال را می توان با کنترل سرعت جریان سیال تغییر داد.

گروه مهندسی بهساز آب  یکی از با سابقه ترین و ماهر ترین شرکت ها در زمینه طراحی، تولید و ساخت پکیج های تزریق سر چاهی، دستگاه تصفیه آب، دستگاه تصفیه فاضلاب و ….. می باشد.

این شرکت با در نظر گرفتن تمامی استاندارد های ساخت، فعالیت گسترده ایی دارد که تمامی این فعالیت ها تحت نطر مهندسین و گروه های باتجربه در این زمینه انجام می شود.

شرکت بهساز آب برای ارتباط با مشتریان و مشاوره رایگان، پاسخگوی شما عزیزان در 24 ساعت شبانه روز می باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *