آیا آب سخت می تواند به رنگ خودرو آسیب برساند؟

آیا آب سخت می تواند به رنگ خودرو آسیب برساند؟


آب سخت می تواند روی وسایل آشپزخانه، لوله کشی و حتی رنگ ماشین لکه بر جای بگذارد. و این را درک کنید، به سادگی پاک کردن آن کار درستی نیست، زیرا آن نقاط سرسخت پس از خشک شدن آب دوباره ظاهر می شوند. اگر درمان نشوند، می توانند بدتر شوند و باعث آسیب دائمی به ظاهر ماشین شما شوند.

خوشبختانه، مجبور نیستید برای همیشه با این نقاط آب سخت آزاردهنده روی ماشین خود زندگی کنید. شما می توانید به سرعت از شر آنها با محصولات خانگی روزمره که احتمالاً قبلاً در خانه دارید خلاص شوید. بهتر از آن، می‌توانید در وهله اول با اجتناب از استفاده از آب لوله‌ها هنگام شستن ماشین یا سرمایه‌گذاری در یک نرم‌کننده آب خانگی، از تشکیل آن‌ها جلوگیری کنید.

آب سخت چیست؟

آب سخت آبی است که حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی محلول، عمدتاً کلسیم و منیزیم است. اگرچه آب باران به طور طبیعی نرم است، اما هنگامی که در زیر زمین جاری می شود، مواد معدنی را از خاک و سنگ ها جذب می کند و باعث سخت شدن آب می شود.

سطح غلظت مواد معدنی در آب، سختی آن را تعیین می کند، به طوری که سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) سطوح سختی آب را بر اساس محتوای کربنات کلسیم آنها به صورت زیر طبقه بندی می کند:

نرم: 0 تا 60 میلی گرم در لیتر

نسبتاً سخت: 61 تا 120 میلی گرم در لیتر

سختی: 121 تا 180 میلی گرم در لیتر

بسیار سخت: > 180 میلی گرم در لیتر

چه چیزی باعث ایجاد لکه آب سخت روی رنگ خودرو می شود و چه آسیب هایی می تواند ایجاد کند؟

آب سخت می تواند مشکلات زیادی را در خانه شما ایجاد کند. به عنوان مثال، می تواند منجر به موهای شکننده، خشکی پوست، لوله ها و وسایل آسیب دیده و لکه های آب ناخوشایند روی رنگ ماشین شما شود.

لکه های آب سخت ممکن است پس از شستن ماشین با آب سخت فیلتر نشده که حاوی خاک، نمک و مواد معدنی است ظاهر شوند. با خشک شدن آب، مواد معدنی و مواد خورنده به عنوان بقایایی باقی می‌مانند که می‌توانند به رنگ خودرو شما آسیب برسانند. با گذشت زمان، اجزای معدنی می توانند به سطح نفوذ کرده و به پوشش شفاف نفوذ کنند و باعث آسیب دائمی به رنگ شوند.

خوشبختانه، راه‌های مختلفی برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های آب سخت بر روی خودرو و آسیب دیدن روکش بکر آن وجود دارد. شما می‌توانید آب خود را فیلتر و نرم کنید یا از صابون‌ها و روش‌های تمیزکننده خاصی برای محافظت از رنگ خودرو خود استفاده کنید و از تعمیرات پرهزینه نجات پیدا کنید و ارزش خودروی خود را برای سال‌های آینده حفظ کنید.

آیا آب سخت می تواند به رنگ خودرو آسیب برساند؟
آیا آب سخت می تواند به رنگ خودرو آسیب برساند؟

آیا آب لوله کشی باعث ایجاد لکه های سخت در ماشین شما می شود؟

اما چگونه می توانید بفهمید که آیا آب سخت مقصر آن لکه های مزاحم روی رنگ ماشین شما است؟ در داخل خانه خود به دنبال نشانه هایی مانند کف صابون اضافی که به سختی پاک می شود، باقی مانده های سفید، گچ در اطراف شیرها یا سر دوش ها، یا صابون ها و شامپوهای شما کف نمی کنند. همه اینها نشانه وجود آب سخت در خانه شما هستند، اما راه های مختلفی برای تایید آن وجود دارد.

  1. بررسی سریع بطری صابون را انجام دهید

برای تعیین اینکه آیا آب سفت دارید، یک “تست سریع کف صابون” ساده انجام دهید. با گرفتن یک بطری خالی، تمیز و شفاف با درب محکم شروع کنید و مقدار کمی آب و صابون ظرفشویی به آن اضافه کنید. حدود 15 ثانیه به شدت تکان دهید، سپس بطری را 1/3 پر از آب لوله کشی کنید و دوباره تکان دهید. اگر آب کدر یا شیری باشد و کف نکند ممکن است آب سفت داشته باشید.

از طرف دیگر، آب نرم به سرعت حباب می‌زند و آب شفاف در پایین آن باقی می‌ماند. با این حال، به خاطر داشته باشید که برخی از صابون ها حاوی مواد شوینده ای هستند که بدون توجه به سختی آب، کف می کنند. برای دقیق ترین نتایج، بهتر است از صابون معمولی مانند کاستیل استفاده کنید که حاوی رنگ، مواد شوینده یا عطر نیست.

  1. از کیت تست آب سخت DIY استفاده کنید یا نمونه آب را برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستید

چه خانه شما به یک سیستم آب عمومی یا خصوصی متصل باشد، می توانید از کیت تست آب DIY برای تست سختی آب خود استفاده کنید. شما می توانید این کیت های تست را به صورت آنلاین یا در مراکز خانگی یا فروشگاه های سخت افزاری محلی خریداری کنید. در حالی که کیت‌های آزمایش آب می‌توانند به شما یک ایده کلی از میزان سختی آب شما بدهند، ارسال یک نمونه آب از شیر آب به یک آزمایشگاه محلی معتبر برای آزمایش می‌تواند نتایج دقیق‌تری را به همراه داشته باشد. آزمایش آب حرفه ای همچنین می تواند مشکلات دیگری مانند وجود و غلظت باکتری ها، فلزات سنگین، مواد شیمیایی و سایر آلاینده های بالقوه سمی را در آب شما تشخیص دهد.

  1. گزارش کیفیت آب خود را بررسی کنید

بررسی آخرین گزارش سالانه کیفیت آب راه دیگری برای تخمین سختی آب است. این سند شامل اطلاعاتی در مورد سطح سختی آب در منابع آب جامعه است. اگر مطمئن نیستید که چگونه به گزارش کیفیت آب خود دسترسی پیدا کنید، برای کمک با تامین کننده آب خود تماس بگیرید. آنها همچنین می توانند میزان سختی دقیق آبی را که به خانه شما تحویل می دهند در اختیار شما قرار دهند.

نحوه پاک کردن لکه های آب سخت از روی رنگ خودرو:

دستورالعمل های گام به گام

لکه های آب سخت می تواند یک کابوس برای صاحبان خودرو باشد، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید آنها را بدون صرف هزینه های گزاف پاک کنید. در اینجا یک راهنمای مفید برای کمک به خلاص شدن از شر آنها وجود دارد:

  1. وسیله نقلیه را بشویید و خشک کنید

با پارک کردن ماشین خود در سایه در اوایل صبح یا عصر شروع کنید. شما به یک سطل تمیز از آب گرم صابون، یک سطل دوم آب شستشوی تمیز، یک اسفنج و دستکش های شستشوی نرم، یک شیر آب با آب شستشوی تمیز و یک حوله خشک یا حوله میکروفیبر نیاز دارید. حتماً دستکش‌های لباس‌شویی را در آب صابون خیس کنید تا تمیز شوند و قبل از ادامه شستشو، آن‌ها را در یک سطل آب تمیز بشویید. فقط زمانی ماشین را بشویید که سطح رنگ شده خنک شده باشد. وسیله نقلیه را از بالا به پایین به درستی خشک کنید تا از باقی ماندن بقایای آب سخت و احتمالاً آسیب دیدن رنگ جلوگیری شود.

  1. لکه های رنگ را با سرکه پاک کنید

اگر بعد از شستشو آثار باقی ماند، سعی کنید رنگ را با آب مقطر و سرکه سفید معمولی مخلوط شده به نسبت 50/50 تمیز کنید. این باعث می شود مواد معدنی موجود در لکه های آب تجزیه شوند و حذف آنها آسان تر شود. حوله را چند بار اسپری کنید و به آرامی نواحی را بمالید تا ناپدید شوند. در نهایت محل را با یک دستمال مرطوب سریع تمیز کنید یا محل را بشویید تا سرکه از روی رنگ پاک شود.

  1. از پاک کننده لکه استفاده کنید

اگر سرکه کار نمی کند یا نمی خواهید از سرکه در ماشین خود استفاده کنید، از یک لکه بردار تجاری استفاده کنید. پاک کننده های لکه آب روی رنگ، شیشه، کروم و فلز بهترین کار را دارند. آنها هنگام استفاده با رنگ براق ایمن ترین هستند و نباید در کارهای رنگ مسطح یا مات استفاده شوند. پس از شستشو و خشک کردن وسیله نقلیه خود، از یک اپلیکاتور فوم برای استفاده از پاک کننده لکه آب در مناطق آسیب دیده استفاده کنید. دو یا سه بار لکه بر را روی رنگ بمالید. کار را با پاک کردن ترکیب با یک پارچه تمیز و خشک به پایان برسانید.

  1. از یک میله سفالی برای پاک کردن بقایای سطح ماشین استفاده کنید

اگر هنوز آثار باقی مانده است، از یک میله سفالی برای پاک کردن باقی مانده از سطح خودرو استفاده کنید. رنگ را با سمباده سریع خیس کنید و نوار رسی را روی نقاط آب بکشید تا ببینید آیا خاک رس مواد معدنی روی سطح را می گیرد یا خیر.

  1. دستگاه پولیش را بیرون بیاورید

اگر میله خاک رس کار نمی کند، وقت آن است که آن را به مغازه پولیش ببرید. ابتدا از یک پد پولیش با ماده پولیش استفاده کنید و چند ضربه بزنید. اگر این کار جواب نداد، چند بار با قطعه برش و ترکیب آن را انجام دهید. اگر این کار را انجام داد، با پدهای پولیش و صاف کننده تمام کنید.

چگونه از لکه آب سخت روی رنگ ماشین خود جلوگیری کنیم؟

همیشه می‌توانید راه‌هایی برای پوشاندن فرورفتگی‌ها، آثار اچ و تغییر رنگی که آب سخت می‌تواند روی رنگ خودروتان ایجاد کند پیدا کنید، اما اگر به استفاده از آب سخت در هنگام شستن ماشین خود ادامه دهید، چه معنایی دارد؟

  1. روی یک نرم کننده آب سرمایه گذاری کنید

اگر مشکوک هستید یا می‌دانید که در خانه‌تان آب سخت وجود دارد، سرمایه‌گذاری روی یک نرم‌کننده آب بهترین گزینه برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های آب در نمای بیرونی ماشینتان است، اگر ماشین خود را در خانه بشویید. با نصب یکی از این سیستم های نرم کننده آب قدرتمند در منزل خود می توانید از مزایای بسیاری بهره مند شوید، از جمله:

  • تمیز کردن ماشین راحت تر است
  • رنگ خودرو ماندگاری بیشتری دارد
  • افزایش ارزش فروش مجدد خودرو

نرم کننده های آب نیز مزایای باورنکردنی را برای خانه شما به ارمغان می آورند:

  • تجمع مواد معدنی کمتر در داخل لوله‌ها، وسایل و آبگرمکن‌ها
  • ظروف با ماندگاری بالا
  • ظروف شیشه ای تمیزتر و روشن تر هستند
  • فیلم صابون و باقی مانده مواد شوینده را در سینک، وان و ماشین لباسشویی کاهش می دهد
  1. ماشین را با آب مقطر بشویید

اگر نرم‌کننده آب ندارید، باز هم می‌توانید با شستن آن با آب مقطر از لکه‌های آب روی ماشین خود جلوگیری کنید. آب مقطر فاقد مواد معدنی است که باعث ایجاد لکه های آب سخت می شود، بنابراین گزینه ای مطمئن و موثر است. شما می توانید به راحتی آب مقطر را در اکثر فروشگاه های مواد غذایی یا فروشگاه های لوازم خانگی خریداری کنید.

  1. از محلول کارواش استفاده کنید که به مواد شوینده نیاز ندارد

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از ایجاد لکه آب روی خودرو، استفاده از کارواش بدون آب است. این محصولات نیازی به شستشو با آب ندارند، بنابراین احتمال ایجاد لکه آب سخت وجود ندارد. محلول را روی سطح ماشین خود بمالید و با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید.

  1. ماشین را پس از شستشو کاملا خشک کنید

مهم نیست که چگونه ماشین خود را می شویید، آن را کاملا خشک کنید تا از لکه آب جلوگیری کنید. برای خشک کردن سطح وسیله نقلیه خود از یک حوله میکروفیبر نرم و تمیز یا پارچه چوبی استفاده کنید. از استفاده از حوله ها یا پارچه های کهنه ای که می توانند رنگ را خراش دهند خودداری کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *