آب مقطر چیست ؟

آب مقطر چیست ؟


آب مقطر چه نوع آبی است ؟

آب مقطر یا تصفیه شده به آبی اشاره دارد که از طریق فرایند تصفیه و پاکسازی به دست می‌آید تا از آلودگی‌ها، املاح و مواد معلق پاک شود. در واقع، آب مقطر به معنای آبی است که در آن املاح و رسوبات به حداقل رسیده‌اند و خالص و پاک به نظر می‌رسد.

تصفیه آب به منظور تولید آب مقطر اغلب از روش‌هایی ماننددستگاه تصیفه آب خانگی اسمز معکوس، تصفیه با استفاده از فیلترهای ممبرانی، تقطیر و تصفیه هوا استفاده می‌شود. این روش‌ها می‌توانند املاح، باکتری‌ها، ویروس‌ها، مواد آلی و سایر آلودگی‌ها را از آب حذف کنند.

نتیجه‌ی این فرایندهای تصفیه، به آبی منجر می‌شود که قابلیت مصرف بهداشتی و فیزیولوژیکی را دارد.

در آزمایشگاه های شیمیایی و بیولوژیکی و همچنین در صنعت، در برخی از لوازم خانگی می توان از آب دیونیزه شده به جای آب مقطر به عنوان جایگزین ارزان تری استفاده کرد. در صورت نیاز به آب فوق العاده با خلوص بالا، از آب دوبار مقطر استفاده می شود.

به طور کلی، آب تصفیه نشده می‌تواند باعث ایجاد یا تداخل با واکنش‌های شیمیایی و همچنین ایجاد رسوبات معدنی پس از جوشیدن شود.

آب مقطر چیست ؟
آب مقطر چیست ؟

مصارف و کاربردهای آب مقطر

  • یکی از روش های حذف ناخالصی ها از آب و سایر مایعات، تقطیر است.

به عنوان مثال، یون‌هایی که معمولاً در آب لوله‌کشی یافت می‌شوند، طول عمر باتری‌های سرب اسیدی مورد استفاده در خودروها و کامیون‌ها را به شدت کاهش می‌دهند.

این یون ها در سیستم های خنک کننده خودرو قابل قبول نیستند زیرا اجزای داخلی موتور را خورده می کنند و مواد افزودنی ضد خوردگی ضد یخ معمولی را تخلیه می کنند.

هر گونه اجزای غیرفرار یا معدنی در آب هنگام تبخیر یا جوشیدن آب باقی می ماند. خروج آب به صورت بخار، به عنوان مثال از دیگ بخار سیستم گرمایشی یا موتور بخار، مواد حل شده ای را که منجر به رسوبات معدنی معروف به رسوب دیگ بخار می شود، بر جای می گذارد.

دستگاه تقطیر آب جوش. مخزن جوش در بالا و نگه داشتن مخزن در پایین.

  • مرطوب کننده های کم حجم مانند مرطوب کننده سیگار می توانند از آب مقطر برای جلوگیری از رسوبات معدنی استفاده کنند.
  • برخی از کاربردهای بیولوژیکی به ناخالصی های کنترل شده به ویژه در آزمایش ها نیاز دارند. به عنوان مثال، تقطیر آبی که به یک آکواریوم اضافه می شود، آلاینده های غیر فرار شناخته شده و ناشناخته را حذف می کند.
  • موجودات زنده به مواد معدنی خاصی نیاز دارند. افزودن آب مقطر به یک اکوسیستم، مانند آکواریوم، غلظت این مواد معدنی را کاهش می دهد.

ماهی ها و سایر موجودات زنده ای که برای زنده ماندن در دریاچه ها و اقیانوس ها تکامل یافته اند، باید انتظار داشت که در محدوده های معدنی موجود در زیستگاه اصلی خود رشد کنند.

  • ناخالصی های کنترل شده و همچنین قابلیت اطمینان تجهیزات در کاربردهای پزشکی بسیار مهم هستند، به عنوان مثال، آب مقطر در دستگاه های فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) برای مرطوب کردن هوا برای تنفس استفاده می شود.

هنگامی که رطوبت ساز در دستگاه CPAP آب را تبخیر می کند، آب مقطر آلاینده ها را پشت سر نمی گذارد.

  • همچنین این امکان برای آبجوسازان وجود دارد که آب مقطر را با آب سخت مخلوط کنند تا از آب های نرم پیلسن تقلید کنند.
  • کاربرد دیگر افزایش چگالی هوا برای کمک به موتورهای جت اولیه هواپیما در هنگام برخاستن در شرایط جوی گرم و بالا بود، همانطور که در بوئینگ 707 اولیه استفاده شد.
  • استفاده در اتوهای بخار

آب مقطر را می توان در اتوهای بخار برای فشار دادن لباس استفاده کرد تا رسوب آهک در مناطق آب سخت را به حداقل برساند و طول عمر اتو بخار را کوتاه کند. برخی از اتوهای بخار فیلترهایی برای حذف مواد معدنی از آب تعبیه کرده اند به این معنی که می توان از آب استاندارد استفاده کرد.

تجهیزات تقطیر آب

واحد تقطیر آزمایشگاهی معمولی

تا جنگ جهانی دوم، تقطیر آب دریا برای تولید آب شیرین زمان‌بر و از نظر سوخت گران بود. ضرب المثل این بود: “برای تولید یک گالن آب شیرین به یک گالن سوخت نیاز است.

” از آب دریا یا آب آلوده با فشرده سازی بخار تولید شده توسط آب جوش، 175 گال آمریکا (660 لیتر؛ 146 میلی لیتر گال) آب شیرین را می توان به ازای هر گالن (3.8 لیتر؛ 0.83 میلی لیتر) سوخت مصرف شده از آب دریا استخراج کرد.

در طول جنگ جهانی دوم، این تجهیزات در کشتی‌های متفقین و روی پایه‌های تریلر برای ارتش استاندارد شد. این روش در نیمه دوم قرن به طور گسترده در کشتی ها و واحدهای تقطیر آب قابل حمل مورد استفاده قرار گرفت.

کشتی های مدرن اکنون از اواپراتورهای فلش برای جوشاندن آب دریا استفاده می کنند، آب را بین 70 تا 80 درجه سانتی گراد (158 تا 176 درجه فارنهایت) گرم می کنند و آب را در خلاء تبخیر می کنند. سپس قبل از ذخیره سازی به عنوان میعان جمع آوری می شود.

طراحی و ساخت سکوهای خورشیدی با مواد بسیار ارزان می تواند نسبتاً ساده باشد.

تقطیر آب با تجهیزات تجاری

تقطیر آب با تجهیزات تجاری تقریباً تمام مواد معدنی محلول مانند کلسیم، منیزیم، سدیم، فلوراید، پتاسیم، آهن و روی را حذف می‌کند و هدایت الکتریکی آن را به کمتر از 2μS/cm کاهش می‌دهد.

آب لوله کشی معمولی دارای رسانایی الکتریکی در محدوده 200-800 μS/cm است. pH آب مقطر همیشه کمی کمتر از 7 (خنثی) است، زیرا آب مقطر مقدار کمی گاز دی اکسید کربن را از جو جذب می کند که اثری از اسید کربنیک ایجاد می کند و pH آب مقطر را به حدود 5.8 pH کاهش می دهد. بسیار ضعیف اسیدی).

آب مقطر بطری شده معمولاً در سوپرمارکت ها یا داروخانه ها یافت می شود و دستگاه های تقطیر آب خانگی نیز در دسترس هستند. تصفیه آب، مانند تقطیر، به ویژه در مناطقی که منابع آب یا آب لوله کشی برای مصرف بدون جوشاندن یا تصفیه شیمیایی مناسب نیست، اهمیت دارد.

منابع آب شهری تقریباً همیشه حاوی اجزای کمیاب در سطوحی هستند که برای مصرف ایمن هستند. برخی از اجزای دیگر مانند سطوح ردیابی آلومینیوم ممکن است از فرآیند تصفیه ایجاد شود. فلوراید و سایر یون ها از طریق تصفیه آب معمولی حذف نمی شوند. با این حال، تقطیر اکثر ناخالصی ها را از بین می برد.

آب مقطر همچنین برای آب آشامیدنی در مناطق خشک ساحلی فاقد آب شیرین کافی، از طریق نمک زدایی از آب دریا استفاده می شود.

اثرات سلامتی آب مقطر

تقطیر تمام مواد معدنی را از آب حذف می کند. این منجر به آب غیر معدنی می شود که سالم تر از آب آشامیدنی ثابت نشده است. سازمان جهانی بهداشت در سال 1982 اثرات سلامتی آب غیر معدنی را بررسی کرد و آزمایش‌های آن بر روی انسان نشان داد که آب غیر معدنی باعث افزایش ادرار و حذف الکترولیت‌ها و کاهش غلظت پتاسیم سرم می‌شود.

می تواند به محافظت در برابر کمبود مواد مغذی کمک کند. توصیه ها برای منیزیم حداقل 10 میلی گرم در لیتر با 20 تا 30 میلی گرم در لیتر بهینه قرار داده شده است. برای کلسیم حداقل 20 میلی گرم در لیتر و بهینه 40-80 میلی گرم در لیتر و سختی کل آب (با افزودن منیزیم و کلسیم) 2-4 میلی مول در لیتر است. در سختی آب بالاتر از 5 میلی مول در لیتر، بروز بیشتر سنگ های صفراوی، سنگ کلیه، سنگ های ادراری، آرتروز و آرتروپاتی مشاهده شده است. حداکثر مقدار دستورالعمل 1.5 میلی گرم در لیتر برای جلوگیری از فلوئوروزیس دندانی.

دستگاه های تصفیه و تقطیر آب به طور فزاینده ای در خانواده ها رایج می شوند. منابع آب شهری اغلب دارای مواد معدنی اضافه شده یا دارای ناخالصی های کمی در سطوحی هستند که برای مصرف ایمن تنظیم شده است. بسیاری از این ناخالصی های اضافی، مانند ترکیبات آلی فرار، فلوراید، و تخمین زده می شود بیش از 75000 ترکیب شیمیایی دیگر از طریق فیلتراسیون معمولی حذف نمی شوند. با این حال، تقطیر و اسمز معکوس تقریباً همه این ناخالصی ها را از بین می برد.

آیا آب مقطر قابل نوشیدن است؟

نوشیدن آب مقطر به عنوان جایگزینی برای آب آشامیدنی به دلایل بهداشتی هم توصیه شده و هم از آن جلوگیری شده است. آب مقطر فاقد مواد معدنی و یون هایی مانند کلسیم است که نقش کلیدی در عملکردهای بیولوژیکی مانند هموستاز سیستم عصبی دارند و معمولاً در آب آشامیدنی یافت می شوند.

کمبود مواد معدنی طبیعی در آب مقطر نگرانی هایی را ایجاد کرده است. ژورنال طب داخلی عمومی مطالعه ای را در مورد محتوای معدنی آب های مختلف موجود در ایالات متحده منتشر کرد. این مطالعه نشان داد که “منابع آب آشامیدنی موجود در آمریکای شمالی ممکن است حاوی سطوح بالایی از کلسیم، منیزیم و سدیم باشد و ممکن است بخش‌های بالینی مهمی از دریافت توصیه‌شده رژیم غذایی این مواد معدنی را تامین کند.

” این افراد را تشویق کرد که “محتوای معدنی آب آشامیدنی خود را، چه شیر یا بطری، بررسی کنند و مناسب ترین آب را برای نیازهای خود انتخاب کنند”. از آنجایی که آب مقطر فاقد مواد معدنی است، مصرف مواد معدنی از طریق رژیم غذایی برای حفظ سلامت لازم است.


همچنین بخوانید :

مواد شیمیایی در آب

دستگاه تصفیه آب مرغداری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *