آب درمانی

آب درمانی


آب درمانی چیست ؟

آب درمانی هر روشی است که از آب برای درمان علائم مختلف در سراسر بدن استفاده می کند. ممکن است آن را ببینید که آب درمانی ، استخر درمانی نامیده می شود.

آب درمانی می تواند به سادگی حمام آب گرم در خانه باشد یا ممکن است از یک مخزن یا استخر مخصوص استفاده کنید. اصطلاح آب درمانی همچنین شامل استفاده از جت های تحت فشار، دمای سرد و گرم و کمپرس یخ می شود.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از ابتدای تاریخ ثبت شده از آب برای درمان جراحات و بیماری ها استفاده می کردند. در 20 سال گذشته، متخصصان پزشکی شروع به مطالعه آب درمانی به عنوان یک درمان مبتنی بر شواهد برای برخی شرایط و علائم کرده اند. مطالعات نشان داده اند که آب درمانی می تواند یک گزینه عالی برای کاهش علائمی مانند درد عضلانی و سفتی مفاصل باشد.

آب درمانی یک درمان جایگزین (طبیعی یا غیردارویی) است، به این معنی که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تنظیم نمی شود.

حتی با وجود اینکه متخصصان آن را بررسی کرده‌اند، فواید قانونی وجود دارد، آب‌درمانی گاهی اوقات به‌عنوان یک درمان به روش‌هایی که دقیق نیستند به بازار عرضه می‌شود. حتی می تواند ناامن باشد. به دلیل این خطرات، مهم است که قبل از افزودن هر گونه درمان جدید به روال خود برای مدیریت علائم یا شرایط خود، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

اگر تصمیم به استفاده از آب درمانی دارید، مطمئن شوید که آن را از یک کلینیک و ارائه دهنده معتبر دریافت می کنید.

 

خواص آب درمانی
خواص آب درمانی

چه کسانی به آب درمانی نیاز دارند؟

از نظر فنی، هیچ کس به آب درمانی نیاز ندارد. این یک درمان استاندارد برای هیچ بیماری، وضعیت یا علامتی نیست. همانطور که به طور گسترده مورد مطالعه قرار می گیرد، متخصصان متوجه می شوند که چه چیزی در درمان است و چه چیزی موثر نیست.

اگر به آب درمانی علاقه دارید، با ارائه دهنده خود در مورد آن صحبت کنید و این که چگونه می تواند برای شما مفید باشد، چه نوع آب درمانی برای شما مناسب است و چه چیزهایی باید قبل از شروع آنها بدانید.

چرا از آب درمانی استفاده می شود؟

آب درمانی در درجه اول برای تسکین علائمی مانند درد و سفتی استفاده می شود. ارائه دهنده شما ممکن است نوعی آب درمانی را به عنوان بخشی از درمان گسترده تر یا برنامه مدیریت علائم شما پیشنهاد دهد. آب درمانی می تواند به افرادی که این علائم را دارند کمک کند تا احساس بهتری داشته باشند:

  • درد.
  • سفتی، سختی.
  • کبودی.
  • تورم.
  • درد عضلانی.
  • درد قاعدگی.

آب درمانی چه چیزی را درمان می کند؟

افراد مبتلا به چندین بیماری می توانند از استفاده از آب در اشکال مختلف و در دماهای مختلف برای احساس بهتر بهره مند شوند. هیدروتراپی می تواند تسکین علامتی را برای افراد مبتلا به شرایط زیر ایجاد کند:

  • آرتروز.
  • فیبرومیالژیا
  • بیماری پارکینسون.
  • نوروپاتی.
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS).
  • مولتیپل اسکلروزیس (MS).
  • فلج مغزی.

مهم است که به یاد داشته باشید که آب درمانی هیچ یک از این شرایط را درمان نمی کند. این نباید جایگزین درمان یا دارویی باشد که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما برای شما تجویز می کند. در بیشتر موارد، آب درمانی با تسکین موقت درد، سفتی و تورم به افراد کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشند.

پیدا کردن یک راه مطمئن برای احساس بهتر هرگز چیز بدی نیست، اما نباید انتظار داشته باشید که آب درمانی هیچ بیماری را درمان کند – به خصوص بیماری های مزمن جدی تر.

آب درمانی برای سوختگی

آب درمانی می تواند به افرادی که دچار سوختگی شده اند کمک کند. جت آب یک راه موثر و ایمن برای تمیز کردن زخم ها و پوست سوخته است. درمان سوختگی با آب تحت فشار نیز می تواند به کاهش:

  • درد.
  • سرخی.
  • جای زخم.
  • تغییر رنگ دائمی
  • آب درمانی و فیزیوتراپی

هیدروتراپی همچنین می تواند مکمل خوبی برای فیزیوتراپی باشد، زیرا پس از یک جراحت یا جراحی بهبود می یابند. حرکت در آب راهی با مقاومت کم برای ورزش ایمن فراهم می کند. احتمالاً در مورد ایروبیک در آب یا شنا به عنوان یک گزینه عالی برای افرادی که درد ناشی از سایر انواع تمرینات را تجربه می کنند شنیده اید.

همیشه قبل از از سرگیری هرگونه فعالیت بدنی پس از جراحی با جراح یا ارائه دهنده خود صحبت کنید. مخازن آب درمانی، استخرها یا وان ها می توانند خطر عفونت را افزایش دهند. همچنین ممکن است لازم باشد مدت زمان مشخصی پس از جراحی صبر کنید تا بتوانید محل برش خود را خیس کنید.

آب درمانی و بارداری

نشان داده است که آب درمانی برای برخی از افراد باردار مفید است. یک مطالعه نشان داد که افراد باردار مبتلا به فشار خون بالا ممکن است بتوانند با جلسات منظم آب درمانی، خطر ابتلا به عوارضی مانند پره اکلامپسی را کاهش دهند.

برخی از افراد باردار زایمان در آب گرم را انتخاب می کنند که می تواند راحتی شما را افزایش داده و درد و اضطراب را کاهش دهد.

در مورد آنچه می خواهید در برنامه بارداری و زایمان شما گنجانده شود، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

آب درمانی و کاهش وزن

آب درمانی به تنهایی باعث کاهش وزن، تحریک یا بهبود نمی شود. با این حال، برنامه های ورزشی که شامل ورزش در آب می شود می تواند به کاهش وزن و بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

آب درمانی چقدر رایج است؟

آب درمانی بسیار رایج است. اگر تا به حال با نمک اپسوم یا بمب حمام حمام کرده‌اید، یا بعد از تمرین در وان سرد استراحت کرده‌اید، آب درمانی را تجربه کرده‌اید، چه آن را اینطور نامیده باشید یا نه.

شکل‌های درگیرتر آب درمانی کمتر رایج هستند، بیشتر به این دلیل که به تجهیزات و امکانات خاصی نیاز دارند.

جزئیات رویه

قبل از شروع آب درمانی چه کاری باید انجام دهم؟

قبل از شروع آب درمانی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. حتی اگر شما علاقه مند به شروع یک روال در خانه هستید، ارائه دهنده شما به شما خواهد گفت که آیا دما یا کاربردهای خاص آب می تواند عوارض جانبی یا خطراتی داشته باشد.

در طول آب درمانی چه اتفاقی می افتد؟

آنچه در طول آب درمانی اتفاق می افتد بستگی به این دارد که کدام فرم را دریافت می کنید. این می تواند به سادگی حمام یا دوش در خانه باشد. اکثر تکنیک های آب درمانی هم نسخه های خانگی و هم کاربردهای تخصصی تری دارند که در کلینیک های اختصاصی انجام می شود. برخی از رایج ترین اشکال آب درمانی عبارتند از:

  • حمام: خیساندن در آب گرم یا سرد.
  • جت های تحت فشار: استفاده از آب تحت فشار به بدن شما.
  • تنظیم دما: استفاده از کیسه یخ، کیسه سیرو (یخ خشک) یا گرما (مثلاً در سونا) به قسمت های مختلف بدن.

بعد از آب درمانی چه اتفاقی می افتد؟

اکثر برنامه های آب درمانی نیازی به پیگیری خاصی ندارند. با این حال، اگر از آب درمانی برای یک بیماری خاص یا برای تسکین علائم خاص استفاده می کنید، در مورد تغییراتی که متوجه می شوید با ارائه دهنده خود صحبت کنید.

خطرات / مزایا

مزایای آب درمانی چیست؟

آب درمانی مزایای زیادی دارد. این می تواند راهی عالی برای کاهش علائم بدون دارو یا سایر درمان های تهاجمی تر باشد. اگر آب درمانی را از یک ارائه دهنده دارای مجوز و گواهی دریافت می کنید، آب درمانی نیز بسیار ایمن است و عوارض جانبی کمی دارد.

خطرات یا عوارض آب درمانی چیست؟

خطرات درمان های آب درمانی عبارتند از:

لغزش، سقوط یا حوادث دیگر.

سوختگی یا سرمازدگی (از گرما یا سرمای شدید).

عفونت ها

از آنجایی که آب درمانی توسط FDA تنظیم نمی شود، برخی ادعاها در مورد آنچه که می تواند کمک کند/جلوگیری کند به صورت آنلاین منتشر شده است. از هر گونه درمانی که می گوید سموم را از بین می برد یا بیماری ها را درمان می کند، خودداری کنید. این ادعاها در مطالعات قابل تأیید علمی ثابت نشده اند، اغلب کاملاً نادرست هستند و می توانند خطرناک باشند.

آب درمانی یک درمان درمانی نیست – هیچ بیماری یا شرایطی را که دارید درمان یا رفع نمی کند.

طب طبیعی کاربردهای مفید و فرهنگی زیادی دارد، اما مطمئن شوید که از ارائه دهندگان معتبر تحت درمان هستید. پزشکان طبیعی توسط انجمن های حرفه ای و کالج های پزشکی معتبر آموزش دیده و معتبر هستند.


همچنین بخوانید:

بهترین روش های تصفیه آب استخر

ساخت دستگاه تصفیه آب استخر

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *